Il Barbiere Di Siviglia

ONB, OPERA NATIONALA BUCURESTI

Sala Mare, Bd. Mihail Kogalniceanu 70-72, sect. 5, Bucuresti


Detalii eveniment

Il Barbiere Di Siviglia

COPIII SUB 8 ANI NU AU ACCES LA SPECTACOLELE OPEREI

 

Operă în două acte de Gioachino Rossini

Libretul de Cesare Sterbini, după o piesă de P. Beaumarchais
Regia: George Teodorescu
Scenografia: Ion Ipser şi Ofelia Drăgănescu
Maestru de cor: Stelian Olariu

Durata:
19.00 – 22.00 (două pauze)

Despre

Prima montare nouă a stagiunii 1954-1955 la Opera Naţională Bucureşti, „Bărbierul din Sevilla” avea să devină unul dintre cele mai îndrăgite spectacole ale teatrului, timp de mai bine de şase decenii. Montare reprezentativă a instituţiei, spectacolul s-a bucurat de-a lungul anilor de distribuţii cu nume sonore, printre care şi „tripleta de aur” - soprana Magda Ianculescu (Rosina), baritonul Nicolae Herlea (Figaro) şi tenorul Valentin Teodorian (Almaviva) - care a făcut rapid înconjurul lumii. 

Dragoste cu năbădăi

„…o admirabilă operă bufă... Va fi cântată atâta timp cât va exista operă italiană”, astfel avea să scrie Beethoven într-unul din caietele sale de conversaţii, despre opera „Bărbierul din Sevilla” a lui Rossini. Creată în doar 13 zile, pe când Rossini avea 23 de ani, „Bărbierul din Sevilla” spune povestea unui triunghi amoros din Spania secolului al XVII-lea, poveste inspirată de altfel de „Le Barbier de Séville”, prima piesă de teatru dintr-o trilogie a francezului Pierre Beaumarchais, din care s-a inspirat şi Mozart pentru „Le nozze di Figaro”. 

Faptul că „Bărbierul din Sevilla” exista deja într-o altă versiune, cea a lui Giovanni Paisiello (1782), a făcut ca opera lui Rossini să nu fie bine primită la premiera din 1816, de la Teatro Argentina (Roma), publicul considerând-o un afront adus lucrării lui Paisiello. Cu toate acestea, „Bărbierul din Sevilla” a fost rapid asimilată în repertoriul teatrelor de operă internaţionale, în Anglia fiind pusă în scenă pentru prima dată, în limba italiană, în 1818, la King's Theatre din Londra, iar apoi în engleză, la Covent Garden. În America a avut prima reprezentaţie în 1819, la Park Theatre din New York.

Sinopsis

Actul I

Tabloul I. O piaţetă lângă casa doctorului Bartolo, în zori. Contele Almaviva, îndrăgostit de Rosina, aflată sub tutela doctorului, pândeşte pe la ferestre, acompaniat de un grup de muzicieni conduşi de Fiorello. El dedică tinerei o serenadă, apoi îi plăteşte pe muzicanţi îndemnându-i să se retragă. Rămas singur, aşteaptă să vadă efectul serenadei, dar apropierea cuiva îl obligă să se ascundă. Noul sosit nu este altul decât Figaro, bărbier vestit pentru iscusinţa sa în afaceri, intrigi şi mesaje de dragoste, fost angajat al contelui. Almaviva îl recunoaşte şi, aflând că Figaro este bărbierul lui Bartolo, îi cere ajutorul. Amândoi plănuiesc să pătrundă în casa doctorului, care îşi păzeşte straşnic protejata, în speranţa de a se căsători cu ea şi astfel de a-şi însuşi zestrea. Principalul său ajutor în acest plan este intrigantul Don Basilio, un aşa-zis profesor de canto. Pentru o clipă, Rosina apare la balcon, de unde lasă să-i cadă, înainte de a fi trasă înapoi de Bartolo, o mică scrisoare prin care întreabă cine este frumosul necunoscut care îi cântă serenade. Răspunsul lui Almaviva este tot un cântec, în care contele se prezintă sub numele de Lindoro, un student sărac. Planul lui Figaro de a intra în casă este simplu: Almaviva, îmbrăcat în soldat, va cere încartiruire în casa lui Bartolo, încercând apoi să-i vorbească Rosinei.

Tabloul al II-lea. O încăpere în casa doctorului Bartolo. Rosina, singură, se gândeşte la tânărul îndrăgostit. O întrerup Bartolo şi Basilio, care discută despre sosirea lui Almaviva şi pericolul pe care îl reprezintă acesta pentru nunta demult plănuită dintre doctor şi Rosina. Cinic, Basilio îi descrie doctorului cum poate fi distrusă reputaţia lui Almaviva în faţa Rosinei. Împreună, cei doi pleacă să pregătească contractul de căsătorie. În casă intră Figaro, care caută să o convingă pe Rosina de sentimentele lui Lindoro, cerându-i o scrisoare. Dar Rosina are deja pregătit un bilet de amor. Bartolo se reîntoarce, din dorinţa de a afla ce fel de hârtie a pierdut Rosina dimineaţă, în balcon. Neacceptând scuze şi explicaţii, o mustră într-un mod despotic. Îşi face apariţia Almaviva, îmbrăcat militar şi prefăcându-se beat. Bartolo se opune însă cu vehemenţă încartiruirii lui Almaviva şi se creează un scandal general, în care sunt implicaţi, pe rând, toţi cei din casă, prin urmare şi Figaro, Don Basilio şi Berta. În vacarmul stârnit de cearta lor soseşte poliţia care vrea să-l aresteze pe Almaviva. Acesta îi arată însă şefului poliţiei inelul său de conte şi scapă nepedepsit. Toţi cei prezenţi sunt surprinşi de cele întâmplate.

Actul al II-lea

O încăpere în casa doctorului Bartolo. În timp ce Bartolo se frământă, comentând întâmplările, Almaviva reapare, de data aceasta costumat în profesor de muzică. El minte că a fost trimis de Don Basilio care, bolnav fiind, l-a rugat să ţină lecţia de canto cu Rosina. Ca să-l convingă pe Bartolo că este de încredere, îi încredinţează biletul Rosinei către Almaviva, sfătuindu-l să-i explice fetei că este din partea unei alte femei către conte. Începe lecţia de canto şi, în timp ce doctorul moţăie, tinerii schimbă cuvinte de dragoste, iar Figaro, în timp ce-l bărbiereşte pe Bartolo, reuşeşte să-i fure cheia de la uşa balconului. Intrarea neaşteptată a lui Don Basilio este pe cale să determine o catastrofă, pericol evitat de Almaviva, care îl mituieşte să tacă.

Bartolo îl trimite pe Don Basilio după notar, hotărât să încheie mai repede contractul de nuntă. Bartolo află că Rosina vrea să fugă cu iubitul ei, aşa că se pune în gardă pentru a încerca să-i împiedice. Rosina află în sfârşit că iubitul ei de dimineaţă, Lindoro, şi contele Almaviva sunt aceeaşi persoană. Cei doi, împreună cu Figaro, se îndreaptă spre balcon pentru a fugi, dar nu mai găsesc scara. Împreună cu un notar, soseşte Don Basilio şi, conform caracterului său, acceptă, contra cost, să devină martorul căsătoriei contelui cu Rosina. Apare într-un final şi Bartolo, care primeşte vestea căsătoriei, dar şi zestrea Rosinei, oferită generos de bogatul conte Almaviva.

Ascunde detalii eveniment

Calendar evenimente

Alte evenimente din aceeasi categorie

ONB

Piazzolla night

24 februarie - Foaier

Lucia di Lammermoor

25 februarie - Sala Mare

Opera în recital

26 februarie - Foaier

O scrisoare pierdută

5 martie - Sala Mare

Romeo și Julieta - Premieră

10 martie - Sala Mare

Nunta lui Figaro

11 martie - Sala Mare

Romeo și Julieta - Premieră

12 martie - Sala Mare

Muzica lui Goethe

15 martie - Foaier

Lucia di Lammermoor

16 martie - Sala Mare

Cosi fan tutte

18 martie - Sala Mare

Corsarul

19 martie - Sala Mare

La Traviata

22 martie - Sala Mare

Tango. Radio and Juliet

23 martie - Sala Mare

Opera în recital

24 martie - Foaier

La Bohème (Boema)

25 martie - Sala Mare

EVGHENI ONEGHIN

26 martie - Sala Mare

Lacul Lebedelor

30 martie - Sala Mare

Bal Mascat (Un ballo in maschera)

8 aprilie - Sala Mare

Bal Mascat (Un ballo in maschera)

9 aprilie - Sala Mare

Requiem

13 aprilie - Sala Mare

Bal mascat

20 aprilie - Sala Mare

BAIADERA

21 aprilie - Sala Mare

La Traviata

22 aprilie - Sala Mare

Romeo şi Julieta

23 aprilie - Sala Mare